Wróć do strony głównej

Joga – pełna korzyści aktywność dla każdego!

David Good powiedział:

Nie musisz być rozciągnięty, żeby praktykować jogę – wystarczy, że chcesz otrzepać się z kurzu i zobaczyć, co się stanie.

I miał sporo racji! Joga to aktywność dla każdego, która przynosi mnóstwo korzyści.

Joga, czyli co?

Joga nie jest klasycznym sportem. To raczej system ćwiczeń fizycznych, w którym każdy skupiony jest na własnej praktyce. Kładzie nacisk na świadomość własnego ciała i umysłu. Nasze ciała, potrzeby różnią się, dlatego każda asana (pozycja) możliwa jest do wykonania zarówno w wersji uproszczonej jak i bardziej zaawansowanej. Nie musisz dotykać rękoma podłogi przy prostych nogach, zakładać nogi na głowę czy giąć się jak precel. Wystarczy chcieć stanąć boso na macie – przy okazji ćwicząc mięśnie stóp.

Agnieszka Zok Rondo Joga 900x600 1

Odetchnij z jogą

Współczesna praktyka jogi dynamicznej polega na wykonywaniu sekwencji asan. Dużo uwagi przywiązuje się do oddechu. Opanowanie oddechu i ćwiczenie w rytmie spokojnych wydłużonych wdechów i wydechów odróżnia jogę od innych aktywności fizycznych. Oddech umożliwia opanowanie zmęczenia, złagodzenie napięć i stresów, uspokojenie rytmu serca i wyciszenie umysłu. Pranayamy, czyli ćwiczenia oddechowe towarzyszące praktyce asan, mogą wpłynąć na poprawę jakości życia zarówno zdrowych osób jak również pacjentów, nawet podczas chemioterapii.

Joga – same korzyści

Część korzyści z praktyki przychodzi z czasem, ale są i takie, które można poczuć już po pierwszej praktyce. Z pewnością należy do nich przypływ energii połączonej ze spokojem. Poza tym do najczęściej zauważanych korzyści z praktyki jogi należą:

  • Poprawa elastyczności

W 2016 roku dwie światowe wiodące organizacje zajmujące się jogą, Yoga Journal i Yoga Alliance, przeprowadziły ankietę, wyniki której wskazały, że najczęściej wymienianym powodem, dla którego ludzie wybierali jogę, była chęć „zwiększenia elastyczności”. Badania wykazuję również, że joga rzeczywiście pozwala poprawić gibkość.

  • Łagodzenie stresu

Badania naukowe potwierdzają, że joga może być wykorzystywana dla łagodzenia stresu zarówno u osób zdrowych, jak i tych leczonych z powodu zaburzeń psychicznych. Takie działanie jogi powiązane jest z pracą z oddechem oraz uważnością podczas ćwiczeń. Należy pamiętać, że nawet najlepszy instruktor nie zastąpi psychologa i psychiatry, jeśli pojawią się objawy depresji. Niemniej praktyka doskonale sprawdza się jako profilaktyka oraz wspomaganie leczenia.

  • Zwiększenie siły

Choć większość ludzi kojarzy jogę z rozciąganiem i elastycznością, niektóre rodzaje zajęć jogi (np. power vinyasa) mogą budować siłę. Zależy to od poziomu zajęć, podejścia i nauczyciela.

  • Zmniejszenie niepokoju

Istnieje wiele różnych zaburzeń lękowych, takich jak uogólnione zaburzenie lękowe, lęk społeczny i specyficzne fobie. Nawet przewlekły stres może być zakwalifikowany jako zaburzenie lękowe. Liczne badania sugerują, że praktyka jogi może być skuteczna jako metoda wspomagająca leczenie zaburzeń tego typu. Podobnie jak w przypadku depresji joga nie zastąpi kontaktu z lekarzem lub psychologiem, może być stosowana w profilaktyce lub wspomaganiu leczenia.

  • Poprawa równowagi

Równowaga jest ważna nie tylko wtedy, gdy próbujesz stanąć na jednej nodze w pozycji drzewa (Vrikshasana). Jest również niezbędna w prostych, codziennych ruchach, chroni też przed stłuczeniami czy złamaniami, kiedy na przykład się poślizgniemy. Joga uczy świadomości ciała, przez co łatwiej jest balansować w takich sytuacjach, co może uchronić przed przysłowiową glebą.

  • Poprawa funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego

Badania wykazały, że układ sercowo-naczyniowy odniósł ogromne korzyści z kontrolowania tempa oddychania w jodze, co zostało potwierdzone korzystnymi zmianami w częstości akcji serca, pojemności wyrzutowej, ciśnienia tętniczego i kurczliwości serca.

  • Pozytywny wpływ na układ oddechowy

Praktyka jogi oraz pranayam bardzo pozytywnie wpływa na układ oddechowy. Udowodniono, że ćwiczenia oddechowe doskonale sprawdzają się zarówno we wspomaganiu leczenia jak i rehabilitacji po covid-19.

  • Poprawa snu

Praktykowanie jogi poprawia zarówno szybkość zasypiania jak i głębokość snu. Jest to częściowo spowodowane efektami ubocznymi ćwiczeń i psychicznego uspokojenia oraz złagodzenia stresu. W przypadku bezsenności można skorzystać z wyciszających elementów jogi.

  • Lepsza postawa i świadomość ciała

W (po)nowoczesnym społeczeństwie dominuje siedzący tryb życia, a sytuacja pandemiczna i praca zdalna, jeszcze bardziej nasiliły ten problem. Dzięki praktyce jogi nie tylko uświadamiamy rolę postawy, ale zaczynamy pracować mięśniami głębokimi. Rozluźniamy mięśnie, które często są napięte, a przez to lepiej układamy ciało i poprawiamy mobilność kręgosłupa.

  • Wsparcie odporności

Podobnie jak większość aktywności fizycznych, joga wzmacnia naturalną odporność organizmu – między innymi przez działanie antystresowe. Zauważono też wyraźny związek między regularnym praktykowaniem jogi, a lepszym funkcjonowaniem układu odpornościowego. Badania wciąż się rozwijają, ale niektóre z nich znalazły wyraźny związek między praktykowaniem jogi (zwłaszcza konsekwentnie przez długi czas) a lepszym funkcjonowaniem układu odpornościowego. Wynika to po części ze zdolności jogi do zwalczania stanów zapalnych, a po części ze wzmacniania odporności pośredniej komórek.

  • Radość

To korzyść, którą odczuwamy natychmiastowo, bo jogę praktykujemy z uśmiechem. Niektóre zajęcia uzupełniane są o praktykę jogi twarzy, mogącej dawać efekty podobne do medycyny estetycznej.

Agnieszka Zok instruktor Rondo Joga Evergreen Zdrowy Kregoslup 6

Znajdź jogę dla siebie

Należy pamiętać, że zajęcia jogi mogą być bardzo różnorodne. Od dynamicznej power vinyasa yogi, do długiego pozostawania w asanach podczas yin yogi. Każda praktyka opiera się jednak na uważności oraz oddechu. W przypadku Ashtangi możesz spodziewać się takiego samego zestawu asan na każdych zajęciach, instruktor Vinyasy natomiast układa autorską sekwencję na każde spotkanie. Można ćwiczyć w ciszy wsłuchując się w oddech lub w akompaniamencie muzyki. Dlatego przed przyjściem na zajęcia warto dopytać o rodzaj praktyki. I pamiętaj, teoria to tylko 10% praktyki. Pozostałe 90% stanowi to, co się dzieje na macie. Nie ma zatem lepszego sposobu na poznanie jogi niż spróbowanie kilku asan i oddechów. Zapraszamy na zajęcia w Organic Fitness!

Wybierz swój klub i zapisz się na zajęcia tutaj

 

Agnieszka Zok instruktor Rondo Evergreen BodyMind

Agnieszka Żok (Instruktor Yoga Alliance, RYT 200)